9
Ιούλ

DESTI-SMART: “Delivering Efficient Sustainable Tourism with low-carbon transport Innovations: Sustainable Mobility, Accessibility and Responsible Travel” (Επίτευξη Αποδοτικού Βιώσιμου Τουρισμού με καινοτομίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα στις μεταφορές: Βιώσιμη Κινητικότητα, Προσβασιμότητα και Υπεύθυνη Μετακίνηση)

DESTISMART: “Delivering Efficient Sustainable Tourism with lowcarbon transport Innovations: Sustainable Mobility, Accessibility and Responsible Travel
(Επίτευξη Αποδοτικού Βιώσιμου Τουρισμού με καινοτομίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα στις μεταφορές: Βιώσιμη Κινητικότητα, Προσβασιμότητα και Υπεύθυνη Μετακίνηση)

Η Αναπτυξιακή ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΜΑΘ ΑΑΕ/ ΟΤΑ και το ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΟΛΗΣ πραγματοποίησαν τη 2η Συνάντηση Εργασίας των φορέων του Τοπικού Εταιρικού Σχήματος της Θεσσαλονίκης   στο πλαίσιο του έργου DESTISMART με θέμα:

Η Θαλάσσια Συγκοινωνία, ως αστική λειτουργία και ως τουριστικό προϊόν

Η ΜΑΘ ΑΑΕ/ ΟΤΑ υλοποιεί ως Επικεφαλής Εταίρος το έργο “DESTI-SMART – Επίτευξη Αποδοτικού Βιώσιμου Τουρισμού με καινοτομίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα στις μεταφορές: Βιώσιμη Κινητικότητα, Προσβασιμότητα και Υπεύθυνη Μετακίνηση”, στο πλαίσιο του Προγράμματος INTERREG EUROPE.

 

Στο έργο συμμετέχουν (10) οργανισμοί, από οκτώ (9) ευρωπαϊκές χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Γερμανία, Πορτογαλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Λετονία, Ουγγαρία, Κύπρος). O προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 1,84 εκ. € και χρηματοδοτείται κατά 85% από πόρους του ΕΤΠΑ.

Το Έργο DESTI SMART στοχεύει στην διασύνδεση των πολιτικών για τις Συγκοινωνίες και τον Τουρισμό με ενσωμάτωση Στρατηγικών Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, με στόχο την προαγωγή ενός μοντέλου Τουριστικής ανάπτυξης που στηρίζεται στην ανθεκτικότητα, την διατροπικότητα και τα συστήματα μεταφορών χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Μέσα από τις διακρατικές και τοπικές δράσεις του έργου πρόκειται να εκπονηθεί ένα Τοπικό Σχέδιο Δράσης που θα έχει ως στόχο την επικαιροποίηση της Στρατηγικής για την Αστική Ανθεκτικότητα της Θεσσαλονίκης που θα προωθεί τη συνέργεια, τη διασύνδεση και την αναβάθμιση των πολιτικών για τις Συγκοινωνίες και τον Τουρισμό.

Στο επίκεντρο του παραπάνω μοντέλου τοποθετείται η ανάπτυξη της Θαλάσσιας Συγκοινωνίας τόσο στο σκέλος της Αστικής συγκοινωνίας όσο και στο σκέλος της ανάδειξής της ως μέσο Τουριστικής ανάπτυξης για την πόλη.

Στο παραπάνω πλαίσιο προωθείται η ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ των φορέων του Δημόσιου και του Ιδιωτικού Τομέα που σχετίζονται με τον Τουρισμό και τις Συγκοινωνίες, ως μια ομάδα συνεργασίας Τοπικών Φορέων για την αναβάθμιση της σχέσης Τουρισμού και Αστικής Κινητικότητας.

Αντικείμενο της 2ης ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ των φορέων του Τοπικού Εταιρικού Σχήματος της Θεσσαλονίκης αποτέλεσε η παρουσίαση της πορείας των εργασιών και δράσεων, στο πλαίσιο του Τοπικού Προγράμματος για τη Θεσσαλονίκη, καθώς και η παρουσίαση της μεθοδολογίας και του τρόπου διενέργειας έρευνας ερωτηματολογίου της συμπεριφοράς των μετακινούμενων στην πόλη της Θεσσαλονίκης με στόχο την ανάπτυξη Μελέτης Σκοπιμότητας για τη Θεσσαλονίκη, μέσω της οποίας θα υποστηριχθεί το Τοπικό Σχέδιο για την ανάπτυξη δικτύου θαλάσσιας συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη, προς την κατεύθυνση ενσωμάτωσής του σε ένα ανθεκτικό σύστημα αστικής κινητικότητας που στηρίζεται στην ανθεκτικότητα, τη διατροπικότητα και τα ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΧΑΜΗΛΩΝ ΕΚΠΟΜΠΩΝ ΔΙΟΞΕΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ 

Στην συνάντηση συμμετείχε εκπρόσωπος της Lloyd’s Register, πρωτοπόρου οργανισμού επιχειρηματικών υπηρεσιών στον τομέα των Ναυτιλιακών, εκπρόσωπος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, καθώς και των Δήμων Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς, του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών, της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ Α.Ε., καθώς και των Ναυτικών Συλλόγων της πόλης και της ιδιωτικής εταιρείας «KARAVAKIAThessaloniki Waterbus».

Ο κ. Χρυσόστομος Καλογήρου, Διευθύνων Σύμβουλος της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ, αναφέρθηκε στο ρόλο της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ στην αστική περιοχή της μείζονος Θεσσαλονίκης και στις συνεργασίες που έχουν αναπτυχθεί με τους φορείς της πόλης. Επίσης, ανέφερε τις δράσεις του έργου DESTI – SMART και τι επιδιώκεται να υλοποιηθεί στην Θεσσαλονίκη.

Στη συνέχεια το λόγο έλαβε ο κ. Μάνος Βουγιούκας, Συντονιστής του έργου DESTI – SMART από την πλευρά της Μονάδας Διαπεριφερειακής Διαχείρισης και Συντονισμού, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων: «Γίνεται προσπάθεια να συνδυαστούν στρατηγικές και πρακτικές του βιώσιμου τουρισμού με αυτές της βιώσιμης κινητικότητας. Προσβασιμότητα, Διατροπικότητα, Πολυμεσικότητα και πεζή μετακίνηση και ποδηλασία είναι τα ζητήματα που αναλύει το έργο στους εννέα προορισμούς. Οι εννέα προορισμοί είναι είτε αναδυόμενοι προορισμοί, είτε ήδη καταξιωμένοι προορισμοί. Το εναρκτήριο συνέδριο και το πρώτο εργαστήριο είναι τα μέχρι στιγμής ορόσημα του έργου. Το έργο συμμετείχε στο συνέδριο του παγκόσμιου τουρισμού το 2018, καθώς και στα βραβεία της ΕΕ για τους έξυπνους τουρισμούς. Το έργο έχει διανύσει ήδη ένα χρόνο ζωής και οι δράσεις του έργου είναι σύμφωνα με τον προγραμματισμό».

Η η κα Ανθή Τσακιροπούλου, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Αστικής Κινητικότητας  ανέφερε ότι η ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ έχει επιλέξει τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία ως αντικείμενο μελέτης σε μια μελέτη σκοπιμότητας που θα αναπτυχθεί στο πλαίσιο κοινής έρευνας που θα εκπονηθεί από τους εταίρους του έργου DESTI – SMART και η οποία θα συντονίζεται από το Πανεπιστήμιο του Bournemouth του Ηνωμένου Βασιλείου. «Η ΜΑΘ ΑΕΕ/ΟΤΑ υιοθετεί τη μελέτη της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ ΑΕ και διερευνά την επέκταση του συστήματος προς όφελος κυρίως των επισκεπτών. Έχουν εντοπισθεί οι χρήσεις γης που προσελκύουν επισκέπτες και κατοίκους και μέσα από την έρευνα θα προκύψουν και τα χαρακτηριστικά του νέου συστήματος. Διερευνώνται επιπλέον 21 στάσεις και η σύνδεση με Πιερία και Χαλκιδική» ανέφερε η κα Τσακιροπούλου, παρουσιάζοντας το σύνολο των στάσεων με τα δυνατά και αδύναμα χαρακτηριστικά τους, καθώς και τα αποτελέσματα της αυτοψίας που έχει γίνει στις προτεινόμενες στάσεις.

Παρουσίασε επιπλέον τη μεθοδολογία της έρευνας, καθώς και το ερωτηματολόγιο που θα χρησιμοποιηθεί για την έρευνα, η οποία θα ξεκινήσει εντός του Ιουλίου. Οι παρευρισκόμενοι κατέθεσαν τα σχόλιά τους, με τον κ. Πυργίδη, καθηγητή του ΑΠΘ να αναφέρει ότι θα πρέπει να διερευνηθούν περεταίρω τα χαρακτηριστικά κάθε στάσης και η λειτουργικότητα των προτεινόμενων δρομολογίων. Επιπλέον, ο κ. Σαλπιστής, εκπρόσωπος των Ναυτικών Συλλόγων, ανέφερε στο ότι ο κόλπος της Θεσσαλονίκης προσφέρεται για Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία, ενώ οι στάσεις θα γεννήσουν μετακινήσεις και αρκετά πράγματα θα πρέπει να διερευνηθούν στην πορεία ανάλογα με τη συμπεριφορά των μετακινουμένων.

Στη συνάντηση εκπροσωπήθηκε η Lloyd’s Register από τον κ. Μήτρου, ο οποίος αναφέρθηκε στην προσπάθεια που έχει γίνει για την ηλεκτροκίνηση στη θαλάσσια ναυσιπλοΐα μέσα από το έργο ELEMED. Οι δράσεις που υλοποιήθηκαν περιλαμβάνουν αξιολόγηση ρίσκου, σχεδιασμός πλοίου, τεχνικές μελέτες για λιμενικές εγκαταστάσεις (θέσεις φόρτισης). Επίσης, διερευνήθηκε η εκμετάλλευση εναλλακτικών πηγών (άνεμος, ήλιος) για παραγωγή ενέργειας. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε η προοπτική θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων με ηλεκτρική ενέργεια, η ανάγκη εφαρμογής ενός νέου θεσμικού πλαισίου.

Τέλος, ο κ. Καρκαβίτσας, αναπληρωτής συντονιστής της Μονάδας Διαπεριφερειακής Διαχείρισης και Συντονισμού παρουσίασε τις καλές πρακτικές που αναλύθηκαν στη διάρκεια του Α Θεματικού Εργαστηρίου του έργου DESTI-SMART σε θέματα ηλεκτροκίνησης που πραγματοποιήθηκε στο Hastings του Ηνωμένου Βασιλείου το Μάρτιο 2019.

Οι φορείς ανανέωσαν το ραντεβού τους για το τέλος του επόμενου εξαμήνου, το Νοέμβριο του 2019. Παράλληλα, τα στελέχη της ΜΑΘ ΑΑΕ/ΟΤΑ θα ξεκινήσουν την έρευνα στο κοινό, από την οποία θα προκύψουν σημαντικά συμπεράσματα και θα χρησιμοποιηθούν στη μελέτη σκοπιμότητας που θα αναπτυχθεί το επόμενο εξάμηνο.

Δείτε το σχετικό βίντεο εδώ